Prosinec 2014

Losos z røykeri

15. prosince 2014 v 14:53 | toffo
Røykeri - udírna. Nádhera. Na talíř nám připlouvá uzený losos, z vlastnoručně zpracovaný kapitánem z Přístavu Valnovka. Není úžasné, jak se nám ten kousek Valnovky proměnil v kousek malebného Norska? Už jen náhodně projíždějící na frekventované silnici směrem na Benešov musí být mile překvapeni, když na ně z šedé nudy vykoukne barevný norský ostrůvek.

(foto jsem převzala z www stránek Přístav Valnovka)

Stejně mile překvapeni jsou teď zákazníci Přístavu, "domácím" uzeným lososem, porce filetu s kůží. Porce se dá krásně po struktuře svalů ryby rozebrat na úhledné kousky, což se mi ovšem amatérským stylingem nepodařilo patřičně demonstrovat. To už vidítě níže na fotce. Z obchodů jsme zvyklí na tence krájené plátky, u celého filetu si cením možnosti pořádně si kousnout a cítit strukturu rybího masa. No, tímto přiznáním jsem se asi opravdu posunula do kategorie gurmánů v hanlivém významu slova. Ale on je tak dobrej ...

A nastává doba předvánočních večírků a schůzek, doba uspěchaná nákupem vánočních dárků a vánočním pečícím maratonem ale i odlehčování před tradičním vánočním obžerství a uzený losos nám dokáže všechny životní styly zázračně spojit a navíc si vyjímečně užít.


Takže odlehčíme, pohřešíme vyjímečným soustem, ať je to rychlá večeře během tahání horkých plechů s cukrovím z trouby, nebo dámská jízda.

Uzený losos na salátových lístcích s medovou zálivkou:

Jeden filet vystačí na dvě porce předkrmu, nebo odlehčené večeře.
K tomu dvě hrsti čerstvých baby špenátových listů, polníčku, nebo mixu salátů, jen si dejte pozor, až nepřevažuje ledový salát fádní chuti.
Medová zálivka na dvě porce:
Do šejkru nebo sklenice se šroubovacím hrdlem dáte dvě polévkové lžíce olivového oleje, jednu lžíci vinného octa nebo citronové šťávy a jednu lžičku tekutého medu. Pár zrnek soli. Zavřete, protřepáte, až vznikne jednolitá emulze, kterou pokapete salát s naaranžovanými kousky lososa.




Víte, že:
"Nenasycené tuky z rybího masa našemu tělu velmi prospěšné. Je prokázáno, že u lidí, kteří tyto ryby konzumují aspoň jednou týdně, se výrazně snižuje riziko infarktu. Losos je bohatý na tělu prospěšné Omega 3 kyseliny, kterých máme v naší západní stravě takový nedostatek. Losos je skvělá potravina pro hubnutí a zbavování se tělesných tuků.Obecně je ideální konzumovat ryby několikrát do týdně. 300g týdně lososa by se mělo objevit na vašem stole. V případě ryb čím víc, tím lépe."

Bon appetitt!